Vývoj miminka ve 12. měsíci života
Co se právě vyvíjí
Řeč:
- aktivně používá zhruba 5 slov (pa-pa, bác, ma-ma, ba-ba)
- zajímá
se o rým a rytmus říkanek
Zrak:
- zvýšený zájem o obrázky, na které nejen ukazují (kde je pejsek), ale někdy umí i říct, co dělá (haf)
Chuť, zoubky a strava:
- horní postranní řezáky (dvojky)
- první stoličky (čtyřky) 12.-16. měsíc
- samostatnost v jídle
Motorika:
- stojí u nábytku (a dokáže se postavit na špičky nebo na jednu nohu)
- první samostatné kroky
- učí se bez držení přejít ze stoje do sedu a ze sedu se bez držení postavit
- překračuje nízké překážky
- s pomocí chodí po schodech
- sedí na zvýšené ploše
- první kroky (někdy dokonce až kolem 14. měsíce)
Jemná motorika:
- s jistotou sahá k pozorovanému předmětu
- před uchopením se přizpůsobuje velikosti, tvaru a poloze předmětu
- s jistotou trefí klíčovou dírku (otočí minci, aby se trefil do pokladničky)
- postaví
kostku na kostku
Intelekt:
- projevuje zájem o činnosti dospělých
- s předměty
začíná nakládat tak, jako lidé v okolí (vařečkou míchá v hrnci)
Sociální dovednosti:
- prohlubuje se vztah k jiným lidem
- má zájem trávit čas s dospělými
- je
sobecké a zaměřené na jeho potřeby (všechno je moje a všichni jsou tu jen pro
mě)
Jak mohu miminko podpořit?
Řeč:
- říkanky a básničky
Zrak:
- hry s obrázky
Chuť, zoubky a strava:
- dostatek zeleniny ve formě pyré s většími kousky
Motorika:
- nácvik chůze (chůzi zdokonaluje až do dospělosti)
Jemná motorika:
- hry s drobnými předměty (pozor na bezpečnost)
Intelekt:
- hry, při kterých mohou děti napodobovat jejich okolí (zajímavé pohyby)
Sociální dovednosti:
- hry, při kterých se dospělí dokáží přizpůsobit dítěti (neumí si ještě hrát s jinými dětmi)
- citlivé vedení k tomu, aby se dokázalo dělit a učilo se spolupráci
- nechat
dítě okusit také neúspěch a bolest (učí se překonávat překážky a věřit ve své
síly)
Tipy a doporučení
Chuť, zoubky a strava:
- perfektní tvar sušenek pro snadnější držení
Motorika:
dáváme dítěti možnost vystupovat a sestupovat po nižších a širších schodech - nejprve po čtyřech, pak ve vzpřímené chůzi s držením, následně bez pomoci.
Intelekt:
- dítě vás napodobuje - můžete mu například půjčit malý hadřík a společně utírat prach apod.
Sociální dovednosti:
- necháváme dítě jíst spolu s dospělými u stolu ve vysoké židličce, stále častěji mu dovolujeme, aby jedlo samo lžičkou
- přílišná
opatrnost a ochrana brání dítěti rozvíjet se a v konečném důsledku mu ubližuje