Vývoj miminka od 3. roku života
Co se právě vyvíjí
Řeč:
- pojmenovává, co vidí na obrázku
- poslouchá příběhy
- začíná mít dlouhé monology
- rádo vypráví, kde bylo a co zažilo
- zpívá
písničky (některé děti)
Motorika:
- drží tužku prsty
- nakreslí kruh
- obohacení kresby "hlavonožce" o uši, nos, horní a spodní ret, zuby, prsty na rukou i nohou
- postaví věž z 10 kostek
- rozbalí si bonbon
- skládá papír
- svleče
se a obleče
Hrubá motorika:
- vyhledává závody
- chůze ze schodů se střídáním nohou
- chytí míč do ohnutých paží
- chůze do i ze schodů
- skáče 20 cm snožmo
- skáče po jedné noze
- přeskakuje
předměty nebo kaluže
Intelekt:
- orientuje se venku
rozpozná tvary a základní barvy
umí vybarvovat omalovánky
rozezná ráno a večer
rozezná přední a zadní část oblečení
umí půjčovat hračky
rozumí, když se maminka zeptá, zda je unavené nebo hladové
Jak mohu dětátko podpořit?
Řeč:
- vyprávění (čtení) pohádek
- komunikace
a naslouchání
Motorika:
- kreslení
- stavění a bourání kuželek
- pomáhání při vaření (obalování řízků)
- plastelína
- vystřihovánky (kulaté nůžky)
- korálky
pro navlékání
Hrubá motorika:
- závody ve skákání, běhání, lezení
Intelekt:
- hry s dětmi v kolektivu
- stínové divadlo
- jednoduché stolní hry
- dřevěné stavebnice
- pexeso,
domino
Tipy a doporučení
Motorika:
- hra na Popelku (třídění čočky a hrachu pro zlepšení motoriky a podporu trpělivosti)
Hrubá motorika:
- vývoj hrubé motoriky bude ukončen zhruba v 5 letech
- bude umět kroky do hudby, jezdit na mobilních hračkách bez přidaných záchranných prvků
- zvládat
různé pohybové hry
Intelekt:
- vybarvování omalovánek
- vzdělávání dětí ohledně zachraňování a pomoci zvířátkům
- aktivity na zahradě/v přírodě
- První zahrádka, o kterou se dítě stará